Wat is nu de toekomst?
De elektrische auto is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Dit begon met de Tesla model S, de eerste elektrische auto die in relatief grote aantallen op de Nederlandse weg was te zien. Inmiddels is het elektrisch aanbod nu verder gegroeid tot elektrische Audi’s, Volkswagens en Skoda’s die je met enige regelmaat voorbij hoort zoeven. De aantallen zijn nog klein vergeleken met de benzine auto, maar qua populariteit heeft de elektrische auto het wel gewonnen van de diesel aangedreven auto.
Maar hoe zit dat eigenlijk met de waterstof auto? Was deze technologie niet de grote belofte?
Waar is de waterstof auto?
Voordat Tesla op de markt kwam die als eerste fabrikant op grote schaal elektrische auto’s begon te produceren, sprak men met enige regelmaat nog over waterstof auto’s. Merken als Mercedes en Toyota investeerden hier dan ook actief in. Het grote voordeel van een waterstof auto is immers dat je hem gewoon vol kan tanken zoals een benzine auto. Hierdoor had je niet het probleem van een lange laadtijd en wel het voordeel van energieneutraal rijden.
Een waterstof auto heeft namelijk net zoals een elektrische auto een elektrische motor. Het grote verschil is dat het vermogen van een waterstof, je verwacht het niet, uit het waterstof komt. Dit terwijl een elektrische auto gebruik maakt van grote en zware accu’s die opgeladen moeten worden.
Als je dit zo leest vraag je je natuurlijk af, waarom rijden we dan geen waterstof auto’s in plaats van elektrische auto’s? Dit is omdat er vooral een groot nadeel aan waterstof kleeft. Om waterstof te kunnen tanken moeten er hiervoor tankstations zijn en deze zijn er bijna niet. Het is namelijk niet zo gemakkelijk dat je de benzine pomp voortaan vult met waterstof. Dit vraagt om een volledige aanpassing van het nu bekende tankstation. De elektrische auto heeft dit probleem niet, het netwerk om deze auto’s op te laden ligt er al. Je hoeft er in dit geval enkel een oplaadpaal aan te koppelen.
Bovenstaand probleem is niet het enige wat de waterstof auto tegenwerkt. Het verkrijgen van waterstof kost namelijk veel energie en die energie moet dan ook ergens vandaan komen. De vraag die hierbij opkomt: is het gemakkelijker om die elektriciteit direct te gebruiken om de auto voort te drijven?
Dit is wat veel fabrikanten doen en er wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Dit heeft verschillende voordelen voor jou als consument. Zo krijg je meer keuze tussen verschillende aanbieders. En nog belangrijker, de prijzen gaan omlaag en de auto’s worden ook beter.
Zo spraken we eerder over het nadeel van elektrische auto’s, namelijk het opladen van zo’n auto. Ten opzichte van een benzine auto duurt dit relatief gezien nog steeds erg lang. Kijkend naar de ontwikkeling hierin zijn we echter hoopvol. Veel auto's bieden al de optie tot snelladen, zo kun je na 10 minuten laden je weg alweer vervolgen. Daarnaast kun je de auto natuurlijk thuis opladen waardoor je in sommige gevallen nooit meer onderweg hoeft te stoppen.
Hoe nu verder?
De vraag is: is de waterstof auto dan volledig uit beeld verdwenen en is elektrisch rijden met accu’s de toekomst? Het antwoord hierop is nog niet zo simpel.
Een bedrijf als Toyota steekt namelijk nog steeds miljarden in de ontwikkeling van de waterstof auto. En ook Mercedes kwam recent nog met een prototype vrachtwagen op waterstof. Deze heeft het grote voordeel dat hij grotere tanks mee kan dragen waarmee langere afstanden gereden kunnen worden. Hierdoor zou het voldoende zijn om op bepaalde strategische plekken een waterstof tankstation te plaatsen. Daar komt bij dat de elektrische auto gebruik maakt van lithium accu’s. Een grondstof die niet erg goed is voor het milieu en ook nog eens niet oneindig voorradig is. Hier krijgen op termijn hetzelfde probleem dat we nu met olie hebben.
Wat de toekomst brengen zal is dan ook nog alles behalve zeker. Voor nu lijkt het er in ieder geval op dat de elektrische auto aan het winnen is.