Wat betekent dit voor mij als ik een elektrische auto wil private leasen?
Afgelopen dinsdag was het weer Prinsjesdag en werd traditiegetrouw de Troonrede uitgesproken en de Miljoenennota en het Belastingplan van het komende jaar gepresenteerd. Het goede nieuws is dat de Nederlandse economie zowel dit jaar (+3,9%) als volgend jaar (+3,5%) stevig groeit. Voor wanneer je elektrisch wil gaan rijden is het helaas niet allemaal goed nieuws.
Wat veranderd er voor elektrische auto's?
Voor de zakelijke leaserijder zal de bijtelling voor elektrische auto's stijgen van 12% naar 16% over de eerste €35.000,- en hierboven zal de zakelijke rijder de standaard 22% bijtelling betalen. Voor de private lease rijder veranderen er ook een aantal zaken. Zo gaat de subsidie van €4000,- naar €3600,- indien men een contract voor minimaal vier jaar aangaat voor een nieuwe elektrische auto. Het goede nieuws hierbij is dat de subsidie pot wel ruimer wordt, waardoor meer consumenten kunnen profiteren van deze subsidie.
Hoe reageert de markt op dit nieuws?
De eerste reacties zijn niet direct positief, op dit moment is slechts 2% van de auto's in Nederland elektrisch en de nieuwe aankondigingen zullen dit naar verwachting niet sterk verbeteren. Bovag zegt dat hiermee de overheid zelfs op de rem van de elektrische auto stapt en hiermee de klimaat doelen niet zal gaan behalen. Wat betreft de subsidies ziet Bovag er dan ook meer heil in wanneer de vastgestelde budgetten voor de komende jaren direct worden vrijgegeven. Op deze manier kan de elekrische auto markt direct een boost krijgen en zal op de langere termijn de tweedehands elektrische auto markt ook verder groeien. Zo wordt er sneller een CO-2 winst behaalt, neem je de onzekerheid weg bij de consument en kunnen op de lange termijn ook de mensen met een lager inkomen een tweedehands elektrische auto aanschaffen.